Fernando Rubio (Ph.D.) is an Associate Professor in the English Language Department at the University of Huelva and Head of the Office of International Relations at the School of Education. His main research interests are in the field of affective factors and foreign language learning and bilingual education. He has authored numerous scholarly texts, especially in the area of foreign language anxiety.

e-mail:
fernando.rubio@dfing.uhu.es
Phone:
(0034)959 219 135
Fax:
(0034)959 219 143
Address:
Dpto Filología Inglesa
Facultad de Humanidades
Campus de El Carmen
21071 Huelva; Spain

Dr. Fernando
Rubio
Alcalá

Índice / ToC
  1. Última hora / Updates
  2. Tutorias / Office Hours
  3. Docencia / Courses
  4. Publicaciones / Publications

Última hora / Updates
>

 

Tutorias / Office Hours

Prof. Fernando D. Rubio Alcalá

Horarios de tutorías (Próxima tutoría)

MARTES 14 MAYO 18-20 (en Fac Humanidades)

 

Las tutorías también se podrán realizar via e-mail (fernando.rubio@dfing.uhu.es) o a través de las tutorías virtuales de las asignaturas en moodle ó http://www.uhu.es/fernando_rubio

 

  • Tutorías en Pabellón 11: Facultad de Humanidades, 1ª Planta en pasillo del Departamento de Filología Inglesa.

 

LOS HORARIOS DE TUTORIAS PUEDEN VERSE MODIFICADOS, EN TAL CASO SE INDICAN EN ESTA WEB

 

 

 Atrás / Back  


Docencia / Courses (2018-2019)
En construcción INFO:
 

 

 

 

 

 

Publicaciones
Rubio, F. D., & Petidier, A. (2002). El chungopoint: Método para realizar actividades orales en una lengua extranjera. (Solicitar a autores).
Rubio, F. D., & Martínez Lirola, M. (2008). La comunicación oral del inglés en España: Influencia de los aspectos educativos y mediáticos en el éxito del aprendizaje. Revista De Enseñanza Universitaria, 32, 51-63.

LIBROS

Moore, P., Rubio-Alcalá, F. D., & Pavón Vázquez, V. (2018) (Eds.). Addressing bilingualism in Higher Education: Policies and implementation issues; Granada: Porta Linguarum

Hervás Torres, M., Rubio, F. D., & Correo García, R. I. (2017) (Eds.). Formación para el desarrollo en equidad de género, educación sexual, gestión del estrés, prevención del acoso, salud en la mujer madura y visión crítica de los medios de comunicación; Almería: Editorial Círculo Rojo.

Rubio, F. D., & Correo García, R. I. (2016) (Eds.). Desarrollo personal, profesional e investigador. Educación en género, sexualidad, violencia escolar, medios de comunicación y estrés. Almería: Editorial Círculo Rojo.

Rubio, F. D., & Aguaded Landero, S. (2011). La educación plurilingüe: Inglés y conocimiento del medio. Unidades didácticas en inglés para salida escolar a las Marismas del Odiel. Huelva: Copiadoras Bonanza, S.L.

Rubio, F. D., & Bonilla Sandoval, L. M. (2009)(Eds.), Análisis del malestar laboral en los entornos educativos costarricenses. San José de Costa Rica: PROMESA.

Rubio, F. D. (2007). Self-esteem and foreign language learning. Newcastle, UK: Cambridge Scholars Publishing.

Rubio, F.D. (2007). Cómo afrontar el estrés laboral. San José de Costa Rica: INIE, Universidad de Costa Rica.

Rubio, F. D. (2004). La ansiedad en el aprendizaje de idiomas. Huelva: Universidad de Huelva.

Rubio, F. D. (2003). Manual práctico de prevención y reducción de ansiedad en los exámenes y pruebas orales. Archidona: Ediciones Aljibe.

Rubio, F. D., & Petidier, A. (2002). El chungopoint: Método para realizar actividades orales en una lengua extranjera. Solicite obra por correo electrónico (gratis).

REVISTAS CIENTÍFICAS

Rohlfs-Domínguez, P. y Rubio, F. D. (2014). Grado de voluntariedad de estudiantes y profesorado universitario de participar en un programa de educación bilingüe: Estudio descriptivo. Revista de Psicología y Educación, 9 (1), 103-128.

Martínez Lirola, M. y Rubio, F. D. (2012). Foreign Language as a social instrument in the European Higher Education Area. SKASE Journal of Theoretical Linguistics, 9 (1), 59-74.

Toledo, I., Rubio, F. D. y Hermosín, M. (2012). Creencias, rendimiento académico y actitudes de alumnos universitarios principiantes en un programa plurilingüe. Porta Linguarum, 18 (junio), 213-229.

Rubio, F. D. y Tamayo Rodríguez, L. (2012). Estudio sobre prácticas docentes en evaluación de la lengua inglesa en la ESO. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 16 (1), 295-316.

Rubio, F. D. (2011). Optimal experiences in the foreign language classroom: Flow states in speaking tasks. Anglistik. International Journal of English Studies, 22 (1), 63-80.

Rubio, F. D. y Schwarzer, D. (2011). Teaching practices in order to promote verbal interaction: Pre-service teachers reflections: A preliminary survey study BRICS Journal of Educational Research, 1 ( 2), 67-73.

Rubio, F. D., & Martínez Lirola, M. (2010). English as a foreign language in the EU: Preliminary analysis of the difference in proficiency levels among the member states. European Journal of Language Policy, 2 (1), 23-40.

Pavón Vázquez, V. y Rubio Alcalá, F.D.(2010). Teachers’ concerns and uncertainties about the introduction of CLIL programmes. Porta Linguarum. An International and Interuniversity Journal of Foreign Language Didactics, 14, 45-58.

Martínez Lirola, M., & Rubio, F. D. (2009). In Cantos-Gómez P., &Miño-Garcés F.(Eds.), Students’ beliefs about portfolio evaluation and its influence on their learning outcomes to develop EFL in a spanish context (Monograph: Teaching and Learning EFL in Spanish Speaking Contexts ed.). Murcia: edit.um.

Rubio, F. D., & Martínez Lirola, M. (2008). La comunicación oral del ingles en españa: Influencia de los aspectos educativos y mediáticos en el éxito del aprendizaje. Revista De Enseñanza Universitaria, 32, 51-63.

Rubio, F. D. (2008). Avoiding native language use in the foreign language classroom. TESOL Newsletter (Virginia), 11(2), 4-12.

Rubio, F. D. (2007). Inteligencia intrapersonal: <<Adivina quién es>>. DidactiRed, Mayo, 1-4.

Rubio, F. D., & Bautista Vallejo, J. M. (2006). Interaktivna digitalna tabla in krepitev spomina (interactive digital board and memory strengthening). Pedagoška Obzorja, Revija Za Didaktiko in Metodike (Didactica Slovenica), 21(2), 42-54.

Rubio, F. D. (2006). The chungopoint method: Making the most of the student's effort to speak the foreign language in the classroom. Actualidades Investigativas En Educación, 6(2), 1-8.

Rubio, F. D. (2002). Una forma de reducir la ansiedad en los exámenes orales de inglés como lengua extranjera: Técnica de reevaluación positiva. Estudios De Lingüística Inglesa Aplicada (ELIA), 3, 173-186.

Rubio, F. D. (2002). Making oral exams less anxious and more human. Humanising Language Teaching, Year 4(4 July 02)

Rubio, F. D. (2001). El pensamiento en la clase de inglés: Fuente de poder o vulnerabilidad. Estudios De Lingüística Inglesa Aplicada (ELIA), 2, 49-56.

Rubio, F. D. (1999). Análisis, repercusión y técnicas de reducción de ansiedad en la enseñanza/aprendizaje de una lengua extranjera. Interlingüística, 10, 371-374.

CAPÍTULOS DE LIBRO

Rubio-Alcalá, F.D. (2017). The links between self-esteem and language anxiety and implications for the classroom. En C. Gkonou, M. Daubney y J.M. Dewaele (Eds.), New insights into language anxiety. Theory, research and educational implications (pp. 98-216). Bristol: Multilingual Matters.

Rubio, F. D. (2014). Self-esteem and Self-concept in foreign language learning. In S. Mercer & M. Williams (Eds.), Multiple perspectives on the self in SLA (pp. 41-58). Bristol: Multilingual Matters.

Rubio, F. D., & Martínez Lirola, M. (2012). ¿Qué pasa en españa con el inglés? Análisis de los factores que inciden en el éxito del aprendizaje. In M. P. Díez, R. Place & O. Fernández (Eds.), Plurilingualism: Promoting co-operation between communities, people and nations (pp. 143-150). Bilbao: Deusto Digital.

Rubio, F. D., & Martínez Lirola, M. (2011). La autoevaluación, el portafolio, el papel del profesorado y el tratamiento del error en el proceso de evaluación en AICLE. In S. Casal (Ed.), Implicaciones de la enseñanza bilingüe en centros educativos (pp. 155-180). Archidona, Málaga: Ediciones Aljibe.

Martínez Lirola, M., & Rubio, F. D. (2011). La evaluación en el aprendizaje integrado de contenido y lengua extranjera. In S. Casal (Ed.), Impicaciones de la enseñanza bilingüe en centros educativos (pp. 77-94). Archidona, Málaga: Ediciones Aljibe.

Rubio, F. D. (2009). Introducción. In F. D. Rubio, & L. M. Bonilla Sandoval (Eds.), Análisis del malestar laboral en los entornos educativos costarricenses (pp. 23-34). San José de Costa Rica: PROMESA.

Rubio, F. D. (2009). Proyecto “Análisis del malestar laboral en los entornos educativos e implementación de programas virtuales y presenciales para prevenir ese malestar laboral en el profesorado”. In F. D. Rubio, & L. M. Bonilla Sandoval (Eds.), Análisis del malestar laboral en los entornos educativos costarricenses (pp. 153-162). San José de Costa Rica: PROMESA.

Rubio, F. D., & Bonilla Sandoval, L. M. (2009). Conclusiones y recomendaciones. In F. D. Rubio, & L. M. Bonilla Sandoval (Eds.), Análisis del malestar laboral en los entornos educativos costarricenses (pp. 293-309). San José de Costa Rica: PROMESA.

Rubio, F. D. (2007). Self-esteem and foreign language learning. an introduction. In F. D. Rubio (Ed.), Self-esteem and foreign language learning (pp. 2-12). Newcastle, UK: Cambridge Scholars Publishing.

Pérez-Paredes, P., & Rubio, F. D. (2005). Testing and assessment. In A. Bueno, D. Madrid & N. McLaren (Eds.), TEFL in secondary education (pp. 605-639). Granada: Universidad de Granada.

Ávila López, F. J., & Rubio, F. D. (2004). Using visualization to reduce anxiety in the foreign language classroom. In S. C. Andrewes (Ed.), ELT 2003: Teachers do it in the classroom (pp. 63-71). Granada: Ediciones Adhara.

Rubio, F. D., Pérez-Paredes, P., & Luque Agulló, G. (2004). Individual characteristics of primary school children. In D. Madrid, & N. McLaren (Eds.), (pp. 104-142). Granada: Universidad de Granada.

Fonseca Mora, M. C., Guinea Ulecia, M., & Rubio, F. D. (2004). Mejora de la competencia comunicativa del inglés como lengua extranjera del alumnado de la universidad de huelva. In M. C. Fonseca Mora (Ed.), Innovar en la universidad. experiencias de la universidad de huelva (pp. 249-274). Huelva: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Huelva.

Rubio, F. D., & Fonseca Mora, M. C. (2003). Reflexiones sobre el uso de herramientas tecnológicas para la enseñanza del inglés en el aula de primaria: Un proyecto de innovación educativa para alumnos de magisterio. In Plaza Mejía, M.A. et al (Ed.), Experiencia en la universidad de huelva. la innovación docente: Un camino hacia la calidad. (pp. 172-186). Huelva: Servicio Publicaciones Universidad de Huelva.

Fonseca Mora, M. C., Gallego Durán, M. M., & Rubio, F. D. (2002). Experiencias significativas para el aprendizaje del inglés en los estudios superiores. In M. A. Plaza Mejia, & A. Sánchez Villalva (Eds.), Innovar para mejorar. experiencia en la universidad de huelva (pp. 47-74). Sevilla: Publicaciones Digitales, S.A.

Rubio, F. D. (2002). La inteligencia intrapersonal del alumno de idiomas. In M. C. Fonseca Mora (Ed.), Inteligencias múltiples, múltiples formas de enseñar inglés (pp. 115-137). Sevilla: Mergablum.

Rubio, F. D. (2002). Relaxation exercises for foreign language learners. In S. C. e. a. Andrewes (Ed.), ELT 2001: Just think before you do it (pp. 95-98). Granada: Gráficas Alhambra.

Rubio, F. D. (2001). Uso de técnicas de programación neurolingüística para reducir la ansiedad del examen oral de inglés. In A. Bruton, & B. Ramírez (Eds.), Learning english: Findings and applications (pp. 145-155). Sevilla: Sand.

ACTAS DE CONGRESOS

Rubio, F. D., & Martínez Lirola, M. (2012). ¿Qué pasa en España con el inglés? Análisis de los factores que inciden en el éxito del aprendizaje. 2012 TESOL-SPAIN Annual Convention. En Díez, P., Place, R. y Fernández, O., Plurilingualism. Promoting Co-operation between Communities, People and Nations. DeustoDigital: Bilbao. 143-150.

Rubio, F. D., & Pavón Vázquez, V. (2005). Study of the effectiveness of phonetic chart training in infants learning english. Perspectivas Interdisciplinares De La Lingüística Aplicada. XXII Congreso Internacional De Lingüística Aplicada, Valencia. 411-421.

Rubio, F. D., & Bautista Vallejo, J. M. (2005). Nuevas tecnologías en el aprendizaje de idiomas: Experiencia del uso de la pizarra digital interactiva y la potenciación de la memoria. CISCI 2005. 4ª Conferencia Iberoamericana En Sistemas, Cibernética e Informática, Orlando, EEUU. , 3 64-68.

Rubio, F. D. (2003). El enfoque integral como método motivador y reductor de ansiedad en el aula de idiomas. Las Lenguas En Un Mundo Global. XX Congreso Internacional De Lingüística Aplicada. Jaén. 61-73.

Rubio, F. D. (2003). Descripción y aplicación didáctica del programa multimedia action manager en el contexto de enseñanza del inglés como lengua extranjera. Actas II. VIII Simposio Internacional De Comunicación Social., Santiago de Cuba. 1251-1254.

Rubio, F. D. (2001). La ansiedad en la enseñanza/aprendizaje del inglés como lengua extranjera. English Language Teaching: Changing Perspectives in Context. Cádiz. 65-68.

Rubio, F. D. (2001). Evaluación de la formación del profesorado. Las Organizaciones Educativas En La Sociedad Neoliberal. VI Congreso Interuniversitario De Organización De Instituciones Educativas, Granada. , III 2785-2794.

Rubio, F. D. (2001). Hacia la enseñanza y aprendizaje de una lengua extranjera sin ansiedad. La Lingüística Aplicada a Finales Del Siglo XX Ensayos y Propuestas. XVII Congreso Internacional De Lingüística Aplicada, Alcalá de Henares. , 1 131-136.

García Rojas, A. D., & Rubio, F. D. (2001). La formación del profesorado a través de los cursos de perfeccionamiento. Las Organizaciones Educativas En La Sociedad Neoliberal . VI Congreso Interuniversitario De Organización De Instituciones Educativas, Granada. , III 2795-2804.

Rubio, F. D. (2000). Técnicas de reducción de ansiedad en el aprendizaje de un idioma extranjero. Panorama Actual De La Lingüística Aplicada. Conocimiento, Procesamiento y Uso Del Lenguaje. XVI Congreso Internacional De Lingüística Aplicada, Logroño. 206-216.

Rubio, F. D. (1999). Influencia de la ansiedad en el aprendizaje de un idioma extranjero. Educación Lingüística y Literaria En El Ámbito Escolar. I Congreso Internacional Sobre Educación Lingüística y Literaria En El Contexto Del Sistema Educativo, Granada. , I 605-608.

 

 

REVISTAS DOCENTES

Rubio, F. D. (1999), ¿Existe ansiedad en el aprendizaje del inglés? The Heinemann English Teaching Magazine, , 3.

Rubio, F. D. (2004, Year V). Belonging, ownership and motivation: Creating an english club for primary and secondary students. Cordoba English Teachers Association Magazine, 6, 15-18.

Otras:

Download (free) ACTION MANAGER (an interactive memory game to learn actions)

EL CHUNGOPOINT (article in English pdf) (2006)

This article proposes a method to develop speaking in the foreign language class. Implementation and a methodological analysis of the method are included.

THE FLUTTERING CARD (short article in English .word)

This short article explains how to use a very fun device for speaking activities in the foreign language classroom.

Interactive digital board and memory strengthening

This article describes the methodological bases and learning efficacy of the computer application software Action Manager . This pioneer teaching tool has been specifically designed for students' interaction in the English foreign language class. Memory strengthening, high motivation and attention are main elements in the program. In an experiment carried out in a primary education level context, students showed an optimal memory recall of the learning concepts in two memory tests for both working and long term memory.

Action Manager can be freely downloaded at http://www.uhu.es/fernando_rubio

MANUAL PRACTICO DE PREVENCION Y REDUCCION DE ANSIEDAD EN LOS Manual práctico de prevención y reducción de ansiedad en los exámenes y pruebas orales. (2004). Se puede obtener en Ediciones Aljibe (http://www.edicionesaljibe.es) Para estudiantes que sufren ansiedad en exámenes, opositores y formadores.

La Ansiedad en el Aprendizaje de Idiomas. (2004).

Monográfico sobre la generación de ansiedad en el aprendizaje de idiomas. Síntomas y formas de prevenirlo se incluyen. Obra de estilo académico.

Se puede obtener en: http://www.uhu.es/publicaciones (Colección Manuel Siurot).

http://www.c-s-p.org/Flyers/Self-Esteem-and-Foreign-Language-Learning.htm

Self-Esteem and Foreign Language Learning

Cambridge Scholars Publishing Titles in Print (or soon to be) as of 2007-08-17

isbn: 9781847182159 Title: Self-Esteem and Foreign Language Learning
Binding: Hardback Editor: Fernando Rubio

Date of Publication: 2007-07-01

UK: £34.99

US: $69.99

Self-Esteem and Foreign Language Learning deals with a topic which has been given surprisingly little attention in Second and Foreign Language Acquisition studies. Although there are several studies dealing with general education, this volume addresses the need to take self-esteem into consideration in the language classroom and adopts both theoretical/research and practical perspectives, with the hope of being useful for both researchers and practitioners.

The book is organized into three main parts. Part I serves as an introduction to self-esteem. Part II reports on the existing literature about the theory and research dealing with self-esteem and foreign language learning, and Part III includes procedures for implementation and activities for classroom applications.

Self-Esteem and Foreign Language Learning is edited by Fernando Rubio (PhD.), a researcher and teacher at the University of Huelva in Spain. Most of the chapters have been written by members of the research group “Affective factors in language learning”, which has also published a book on Multiple Intelligences and the teaching of English (Dr. Jane Arnold, Dr. Carmen Fonseca, etc.). There are two outside contributions: one is by Andrew Wright, author of numerous publications for language teachers, and the other by Veronica de Andrés, teacher trainer from the University of El Salvador (Argentina) and member of the executive board of the International Council for Self-Esteem. Dr. Elaine Horwitz of the University of Texas has contributed a preface.

"This outstanding book offers a whole new perspective on the teaching of foreign language. It clarifies what self-esteem is, its impact on learning, and provides teachers with excellent suggestions on how to apply the principles of self-esteem to enhance the effectiveness of language instruction. It will make teaching language an exciting, rewarding endeavor for those who use it." Robert W. Reasoner,President International Council for Self-Esteem

"In recent years, research on second language acquisition has increasingly emphasized the primacy of affective variables in determining one’s success in learning a language. The construct of self-esteem is among the foremost affective factors in explaining such success, and the editor has in this volume compiled a fascinating set of studies. He represents a spectrum of issues, findings, models, and questions that characterize this subfield, and the section on classroom practicalities aptly demonstrates the relevance of such issues to the classroom teacher. This book is highly recommended reading for any researcher or practitioner who seeks current information on self-esteem." Dr. H. Douglas Brown, Ph.D., San Francisco State University

Fernando Rubio (Ph.D.) is an Associate Professor in the English Language Department at the University of Huelva and Head of the Office of International Relations at the School of Education. His main research interests are in the field of affective factors and foreign language learning. He has authored numerous scholarly texts, especially in the area of foreign language anxiety.


Rubio, F. D., & Martínez Lirola, M. (2011). La autoevaluación, el portafolio, el papel del profesorado y el tratamiento del error en el proceso de evaluación en AICLE. In S. Casal (Ed.), Implicaciones de la enseñanza bilingüe en centros educativos (pp. 155-180). Archidona, Málaga: Ediciones Aljibe.

     Web Design: Masatrad.com