Abstract:
It is quite common to face different behaviors in the
classroom that interfere with the teaching and learning
processes of the students. Some of these behaviors can
be classified as disruptive behaviors. Disruptive beha-
viors can be due to different factors. However, self-es-
teem and emotional intelligence can play a fundamental
role in the development of these antisocial behaviors.
That is why from the educational centers we must encou-
rage students to have adequate self-esteem, as well as
that they know how to recognize and identify emotions,
self-regulate responses and control their impulses.
Therefore, in this project, we will develop a proposal for
educational innovation that will have the following objec-
tives: 1) to detect disruptive behaviors in the classroom;
2) to modify the disruptive behaviors identified; and 3)
to raise students’ self-esteem and emotional intelligen-
ce. This intervention is focused on students in the second
cycle of Early Childhood Education, specifically the third
year. The educational innovation proposal consists of 20
sessions distributed between September and December
(first quarter). In that intervention activities will be created
to detect and modify disruptive behaviors in the class-
room, as well as to improve students’ self-esteem and
emotional intelligence. The proposal, in terms of curricu-
lar elements, will be governed by Decree 98/2022 of July
22, which establishes the organization and curriculum of
Early Childhood Education for the autonomous commu-
nity of Extremadura (Spain).
Keywords:
Emotions, self-esteem, disruptive behaviors, school, fa-
mily context
Fecha de aceptación: 5 de diciembre de 2023
Resumen:
Es bastante frecuente enfrentarnos en el aula a diferentes
comportamientos que no son adecuados y que interfie-
ren en el proceso de enseñanza y aprendizaje del alumna-
do. Algunas de estas conductas pueden ser catalogadas
como conductas disruptivas. Las conductas disruptivas
pueden deberse a diferentes factores. No obstante, la
autoestima y la inteligencia emocional pueden jugar un
papel fundamental en el desarrollo de estas conductas
antisociales. Es por ello que desde los centros educati-
vos debemos de favorecer que los alumnos tengan una
adecuada autoestima, así como que sepan reconocer e
identificar las emociones, autorregular las respuestas y
controlar sus impulsos.
Por ello, en este trabajo de innovación educativa que ten-
drá como objetivos: 1) detectar conductas disruptivas en
el aula; 2) modificar las conductas disruptivas identifica-
das; y 3) elevar la autoestima e inteligencia emocional de
los alumnos. Esta intervención irá destinada a alumnado
de segundo ciclo de Educación Infantil, en concreto al
tercer curso. La propuesta de innovación educativa cons-
ta de 20 sesiones distribuidas entre septiembre y diciem-
bre (primer trimestre), en las que se exponen diferentes
actividades para detectar y modificar conductas disrup-
tivas en el aula, así como para mejorar la autoestima e
inteligencia emocional de los alumnos. La propuesta, en
cuanto a elementos curriculares se refiere, estará regida
por el Decreto 98/2022 del 22 de julio por el que se es-
tablece la ordenación y el currículo de Educación Infantil
para la comunidad autónoma de Extremadura (España).
Palabras claves:
Emociones, autoestima, conductas disruptivas, contex-
to escolar, familiar
Fecha de recepción: 23 de noviembre de 2023
Detección, modificación de comportamientos
disruptivos y mejora de la autoestima e
inteligencia emocional en Educación Infantil
Detection, modification of disruptive behaviors
and improvement of self-esteem and emotional
intelligence in Early Childhood Education
Lucas-Montero, I.
I.E.S. Alagón, Coria (Extremadura)